Söndag 27 april. Orrisson – Roncevalles – Bizcareta.

26 km, total 36 km. Ganska kuperad.
frukost orrisson Frukosten serverades 7:30. Det jag trodde var skålar för müsli, var kaffekoppar, så stora att man kunde ta fotbad i dem. Vi hämtade våra sandwichar som vi hade beställd kvällen innan, fyllde våra vatten flaskor och drog iväg 8:10.
Det var en vacker morgon.
jungfru Maria pa toppen Det var en ganska svår vandring med en stigning på ca 1 100 meter upp över toppen på Pyrenéerna. Det mesta av vägen var asfalterad och av mycket god standard. Vi tog en paus varje timma, drack lite vatten och åt lite av våra sandwichar. Vi tog en lite längre paus vid statyn av Jungfru Maria. Det var en fantastisk vandring med en enorm utsikt. När vi närmade oss toppen blåste det mycket kraftigt. Vägen är markerad med gula pilar och röd/vita markeringar.
Mette frågade om jag ville pröva på att gå med stavar, jag gick några hundra meter med hennes stavar men det passade inte mitt sätt att gå. Jag kanske skall pröva att få lite information om stavgång.
Några kilometer efter statyn gick vi längs med ett taggtråds stängsel, det var gränsen till Spanien. Först när en skylt önskade oss vällkomna till Navarra visste vi att vi var i Spanien.
Mette berättade att hon icke är religiös i vanlig mening men att hon tror på reinkarnation. För några månader sedan var hon blivit presenterad för sin skyddsängel i en dröm och när hon frågade efter hans namn fick hon veta att han hette Sigurd. Nu såg hon det som ett positivt tecken att hon hade passerad over Pyrenéerna med en Sigurd.
Roncevalles Vi anlände till Roncevalles ca kl 14:00. Mette bestämde sig för att stanna där, hon var trött, men jag hade flera km i bena.
Så jag fortsatte mot Biscarreta via vackra stigar. Jag passerade ett par gamla enkla stenbroar. De sista kilometrarna var stigen besvärlig med lösa stenar. I Biscarette hittade jag ett rum för 25 € på ”La Posada Nueva”. Middagen kostade 12 €. Middagen bestod av soppa, något kött som jag inte vet vad var och en persika som dessert. Jag åt med två systrar från Jena i Tyskland, Ulrika och Ursula. De var pensionärer och hade startad att studera Spanska i höstas. De klarade sig mycket bra med spanskan.
Jag insåg att jag hade för många T-shirts med mig, och ”glömde” 3 plus min pyjamas i Biscarette. Det lättade lite på ryggsäcken.