Fredag 16 maj. Trabadelo – O Cebreiro – Viduedo.

32,5 km, total 638 km. Ganska svår vandring.
frukost Jag vaknade vid 7 tiden och kom iväg 7:30. Frukosten intog jag i en Shell servicestation på andra sidan vägen. Denna öppnade 7:00. När jag passerade La Portela hörde jag någon ropa mitt namn. Det var Steve. Steve hade övernattat i Perejre och hade stannat i La Portela för att få frukost.
brant stigning Jag fortsatte och nu började vandringen bli svår med många långa stigningar. Hade planerat äta lunch i O Cebreiro som låg högt upp i bergen. När jag satt i o Cebreiros restaurang upptäckte jag att mobilen visade väldigt dålig täckning men fick ändå ett samtal från en gammal skolkamrat.
På vägen upp mot Alto do Polo hamnade jag mitt i en flock kor på väg till bete. Där var även en häst som sprang lös. Denna hade fått för sig att den skulle följa mig så jag kände hätsens andedräkt i nacken på vandringen. I Alto Polo gick jag in och tog en kopp kaffe. Skulle även besöka toaletten men denna bestod av ett hål i golvet så jag beslutade att vänta till nästa tillfälle.
Mitt mål för i dag var Viduedo. Jag trodde att där var ett härberg, men det var ett litet hotell. Ett rum kostade 30 €. Jag tog ett rum med varmt element. Så, jag tog tillfället till att tvätta och torka allt på elementet.
Jag åt middag i restauranten som hörde till hotellet. Jag frågade om det var möjligt att få frukost innan jag lämnade nästa morgon. Ja, fick jag till svar, vi har öppet mellan 7:30 och 8:00.

Nästa dag var det dags att gå mot Sarria>>>